donderdag 21 april 2011



Vraag: Hoe zagen pakhuizen eruit?
Antwoord: Een groot huis met meerdere verdiepingen en een hijsbalk.
We hebben een groot huis gemaakt van karton met luikjes die je open kunt maken, de gevel hebben we versierd met pasta en iets daaronder zit de hijsbalk.
Als je het huis omdraait kun je het van de binnenkant zien. Daar zaten allemaal zakjes en kommetjes met kruiden erin. Dit waren voorbeelden van goederen de ze opsloegen en verkochten.
We hadden er nog een extra boekje bijgemaakt, waar alles nog een keer wordt uitgelegd.
We hebben het zo gepresenteerd omdat je alles dan beter kan zien, en niet zoals op een plaatje.

Laura & Zen



Mijn leervraag was: Hoe zag een VOC boot van binnen en buiten uit?
Antwoord: Buiten mooi en groot en Binnen groot.
Dit is een VOC boot: De Batavia.
Het heeft een vrachtruim een koebrugdek een overloopdek, een verdek, een stuurplecht, een half of kanpanjedek, een bovenkampanjedek, een bakdek, een galjoen, een boegspruit, een fokkemast, een grote mast en een bezaansmast.
Het heeft veel zeilen en de spiegel is versierd met goud.

Fabio


Mijn leervraag was:Hoe zag het planetarium van Eise Eisinga er uit?
Mijn antwoord was groot en zilveren planeten. Ik heb het zo gepresenteerd, omdat je zo goed de maanden en de sterrenbeelden kon zien.

Koen



Mijn leervraag was: Hoe werkt en ziet de toverlantaarn eruit?
Ik heb een tekening over de werking en plaatjes over hoe hij eruit ziet. De toverlantaarn was meestal een vierkanten metalen doos met bovenop een soort schoorsteen en van voren een lens. Door de lens wordt de lichtbundel van de kaars uitvergroot.
Als je dan voor de lens een beschildert glazen plaatje schoof ,werd het plaatje dus uitvergroot en op een witte doek of muur geprojecteerd.

Zyra

e
Mijn vraag was; wat waren in de 17e eeuw de wapens en hoe werkte ze?
Ik had gegokt dat het als een kanon werkt.
Ik heb een strip gemaakt over hoe een vuursteenslot werkt, dat is een geweer die op een speciale manier werkt.
Een musket dat is een van de belangrijkste geweren.
Mijn gok was goed.
Karel




Vraag.
Wat is een planetarium?
Een planetarium is een zonnenstelsel in het klein.
Het allereerste planetarium is gemaakt door Eise Eisinga. Iik heb het geprobeerd na tebootsen.
Dit is het geworden.
Pieke





Dit is mijn leervraag.
De vraag is wat voor spelletjes speelden ze in die tijd?
Vroeger speelden de kinderen niet erg veel.
De rijke kinderen gingen naar school.
En de arme moesten hun ouders helpen, of in een fabriek werken.
Maar als ze dan toch buiten mochten spelen, speelden ze deze spelletjes:
1. bokje springen
2. hoepellen
3. tollen
4. steltenlopen
5. en springtouwen.
Antwoord:ze speelden veel spelletjes die we nu nog spelen.
Jussi





Hoe ziet de stamboom van Christiaan Huygens eruit?
De stamboom gaat best ver terug in de tijd.
En sommige over over grootvaders en moeders hadden erg veel kinderen.
Hoe kwam ik aan die vraag?
Eerst wou ik de stamboom van Michiel de Ruyter weten.
Maar daar vond ik niks over, dus daarom ben ik gaan zoeken naar Christiaan Huygens.
En daar heb ik veel van gevonden.
Eerst wou ik de stamboom knutselen maar dat ging niet goed.
Daarom ben ik op het idee gekomen om het te tekenen en te plakken.
En daar is dit uit gekomen!

Emile





Hoe zagen de buitenhuizen eruit?



Heel luxe en groot, ook de tuinen waren heel groot. De meeste buitenhuizen lagen aan een rivier en hadden 3 verdiepingen(De familie woonde op de begane grond en de eerste verdieping. Daarboven waren de slaapkamers, en helemaal bovenin woonden de bedienden en lagen de voorraden opgeslagen). Ook lieten steeds meer Europeanen hun huizen van steen bouwen in plaats van hout.


Quinty en ik vonden het best wel leuk om te doen. We hebben gekozen voor een maquette, omdat je het dan heel goed kan zien hoe het echt was.



Beatrix







Wat was de mode in de 17 de eeuw?



In de 17de eeuw was er veel verschil tussen de rijken en de armen.
De arme mannen droegen makkelijke kleren waar ze zich goed in konden bewegen voor het werk. Ze droegen ook bijna altijd laarzen, waarvan de bovenkant was omgeslagen en een hoed met een veer. De arme vrouwen droegen een hoofddoek, een soort doek om hun hals en een makkelijke jurk. Zo konden ze goed kleren wassen en andere huishoudelijke klusjes.


De rijken droegen daar in tegen rijkversierde kleren.


De rijke mannen droegen een pofbroek met een soort jasje. Alles was heel mooi versierd!De vrouwen droegen een jurk met allemaal frutseltjes en friemeltjes.Ik heb mijn leervraag samen met Roos gedaan. We hebben gekozen om onze leervraag zo te presenteren omdat je dan echt kan zien hoe ze het dragen.



Veerle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten